Cape Coast & Kumasi - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Madelijn - WaarBenJij.nu Cape Coast & Kumasi - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Madelijn - WaarBenJij.nu

Cape Coast & Kumasi

Blijf op de hoogte en volg Madelijn

28 Juli 2014 | Ghana, Swedru

Hoi hoi!

Na een druk weekendje Kumasi is het weer tijd om mijn blog bij te werken. Ik zal beginnen waar ik de vorige keer geeindigd ben. Vorig weekend zijn ik en vijf anderen richting de kust vertrokken. Na zo'n twee uurtjes rijden met een trotro kwamen we aan in Cape Coast. Een mooie plaats aan het water. Die vrijdagmiddag hebben we allereerst een bezoekje gebracht aan Elmina Castle, lang geleden een slavenfort. Erg indrukwekkend om te zien..! Dat er in dat fort 1000 slaven met een minimum van 3 weken en een maximum van 3 maanden moesten verblijven was niet te beseffen. Het was erg interessant om te zien, maar ook ingrijpend. Wat voor de Nederlanders de Gouden Eeuw was, was voor Ghana een zwarte bladzijde. Met een raar gevoel zijn we weer richting ons hostel gegaan.

Op de vroege zaterdagochtend zijn we vertrokken naar het Kakum National Park. Een park vol met touwbruggen over de bomen. Er was veel natuur en vele soorten dieren. De gids gaf uitleg over de verschillende bomen en dieren. Interessant! Na het park zijn we richting een ander park vertrokken, Monkey Forest. Een Nederlandse vrouw is 10 jaar geleden naar Ghana vertrokken met haar man en besloot om de apen in Ghana te helpen. In Ghana worden apen graag gegeten door de bevolking. Zij wil de apen die mensen hebben gevonden op straat o.i.d. helpen en ze een veilig huis geven. Voor het eerst hadden we dus een Nederlands sprekende gids! In de middag zijn we gaan eten bij Hans Cottage, een restaurant tussen de krokodillen. Terwijl ik mijn sandwich aan het eten was lag er dus op 2 meter afstand een krokodil naar me te loeren. Gelukkig wel met een muur / hek ertussen! De obers in het restaurant hadden echter wel een Ghanese mentaliteit. Na een uur kwamen de bestelde drankjes en na 1,5 uur het eten.. Dat langzame tempo hier ga ik in Nederland in ieder geval niet missen!

Ons hostel lag direct aan de zee, heerlijk dus! Zaterdagmiddag hebben we lekker op het strand gezeten en 's avonds hebben we heerlijk gegeten (pizza!) in het hostel. Zondagochtend ben ik samen met Lien nog naar Cape Coast castle gegaan. Dit was vrijwel hetzelfde als Elmina Castle, maar werd dit fort beheerd door de Britten in plaats van de Nederlanders. In het kasteel werden vroeger zo'n 1500 slaven gehouden, het was dus ietsjes groter dan Elmina Castle. De deur van 'no return' was erg indrukwekkend om te zien in Cape Coast castle. Dit was de deur waar de slaven doorheen liepen wanneer ze naar de boten gingen om te vertrekken naar Amerika. Het was zeker de moeite waard om te zien!! Op zondagmiddag hebben we nog een show gezien van Ghana's mooiste. Op een groot plein vlakbij ons hostel stonden veel stoelen en een rode loper. We wilde dus wel eventjes kijken wat er ging gebeuren. Ineens zagen we een televisieploeg en zijn we toch maar eens gaan vragen wat er ging gebeuren. Nu bleek dat dit live op Ghanese tv kwam op een soort van 'Nederland 1' maar dan in Ghana. Alle chiefs (koningen) van alle districten in Ghana kwamen hier bij een.. En wauw, het leken wel koningen van vroeger. Een aantal chiefs werden gedragen door wat mensen. Ze zaten in een grote sofa en hadden heel veel goud om. Echt heel leuk om te zien! Hadden wij even geluk dat we op de eerste rij zaten ;)

Na het weekend begon de werkweek weer ;). De rituelen van elke dag (tanden poetsen van de kinderen, wassen van de kinderen, kleren aandoen, afwassen en kleren wassen) werden gedaan. Het is raar hoe snel je eraan gewend raakt. Toch is elke dag weer anders en hebben de kinderen iedere dag weer een ander humeur wanneer ze de douche ingaan. Zo werken ze op maandagochtend vaak niet mee en gaat het op vrijdagochtend weer een stuk beter! In die week hebben we veel dingen gedaan met de kids. Op maandag hebben we samen met de kinderen gekleurd en slingers gemaakt en op dinsdag hebben we een feestje gehouden. Een feestje met ballonnen, schmink, bellenblaas en kleurboeken. Volgens mij vonden ze het wel geslaagd! Woensdag was nog een hele klus. Met alle 37 kinderen zijn we naar het strand gegaan. In een trotro waar normaal 14 volwassenen in passen, werden nu 6 volwassenen en 31 kinderen gepropt, maar de kinderen vonden het geweldig! De kleinsten durfden niet in het water en de groten speelden voetbal op het zand. Ook al hadden we de dag erna heel veel was, de kinderen vonden het geweldig.

Afgelopen weekend ben ik samen met Charlotte (meisje wat ik heb leren kennen bij de introductie) naar Kumasi geweest. Lien, Maxime en Sarah vertrokken afgelopen weekend helaas al naar huis. Na een tocht van 7 uur kwamen we in het hele drukke Kumasi aan. Aangezien we laat aankwamen vrijdag, zijn we maar meteen gaan slapen. Op zaterdag zijn we vroeg in de ochtend een bezoekje gaan brengen aan de markt. Dit was net zo druk als in Swedru, dus we waren er snel klaar mee. Dus reden we meteen door naar het Owabi Wildlife park. Ofja park.. Samen met een gids liepen we met z'n tweetjes door het bos. Het was heel tof om te zien. Heel veel soorten bomen en heel veel bamboe. Ook hebben we apen gezien. Het was anders dan we hadden verwacht, maar het was leuk om te zien! Verder zijn we nog naar een tempel geweest en naar de universiteit. De campus was echt heel groot en het was leuk om een universiteit in Ghana te bezoeken. Door het vele reizen hadden we verder niet veel tijd meer. We zijn wat gaan eten en hebben een drankje gegaan om weer terug in ons bed te kruipen. Zondag was het weer tijd om terug te reizen. Na wat water en bruin brood gekocht te hebben zijn we begonnen aan de lange tocht. Het duurde gelukkig minder lang dan de heenweg en de stoelen waren beter. :)

Mijn laatste weekje in Ghana is vandaag ingegaan. Nog 4 daagjes in het weeshuis en dan ga ik weer terug naar Accra. In Accra slaap ik nog een nachtje samen met Charlotte in het vrijwilligershostel en dan is het weer tijd om in het vliegtuig te stappen.

Ohjeej, lang verhaal!
Tot snel!

Liefs

• 29 Juli 2014 - 14:08

Rianne:

Hee Madddie!!
    Time flies! my god! gelukkig kom je snel terug maar wat leuk om jou verhaaltjes te lezen! nog heel veel plezier daarzo en tot snel dan maar weer!

xx

• 01 Augustus 2014 - 00:49

Jeannette:

Hoi Madelijn....de laatste loodjes voor jou...wat heb je veel meegemaakt in deze korte tijd !
    We wensen je nog hele fijne laatste dagen daar en een hele goede reis terug naar Nederland!
    Tot ziens in Keldonk!
    Ome Leo en tante Jeannette